Політичні технології передвиборчої кампанії 2021

Вже цієї неділі харків’яни підуть на вибори. Впродовж декількох місяців триває передвиборча кампанія кандидатів. Експерти Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» провели моніторинг електоральної кампанії та розповідають про основні політичні технології, які присутні в передвиборчих кампаніях. 

Ототожнення з “великим”

Більшість кандидатів у кампанії використовували образ іншої особи, яка має авторитет серед людей.  Мова йде про Ігоря Терехова та Михайла Добкіна, які за основу взяли електоральний спадок Кернеса. Обидва кандидати намагалися довести, що саме вони є легітимним наступником Кернеса.

Олександр Скорик ототожнює себе з партією “Європейська Солідарність” та лідером Петром Порошенком. Володимир Плетньов також спекулює іменем лідера Анатолія Шарія. Костянтин Немічев ототожнює себе з патріотичним Харковом. 

Чорний піар

Чорний піар полягав в ототожнюванні опонента з якимось політиком, який має антирейтинг у Харкові. Михайло Добкін поєднував Ігоря Терехова з Арсеном Аваковим, який має негативний імідж у місті. Терехова також поєднували зі “Слугами” та роздавали листівки з представниками партії “Слуга Народу”

Штаб Терехова також не святий. У соцмережах Михайла Добкіна ототожнювали з Порошенком, Ляшком, Ахмєтовим та Яценюком. За задумом опонентів. ці особи мають низьку довіру у Харкові. Саме тому вирішили поєднати образ Добкіна та підвищити антирейтинг. 

Телеграм канали зіграли велику роль у передвиборчій кампанії чорного піару. 

– Специфіка телеграм каналів у тому, що вони самі по собі є хейтерськими. Якщо подивитися коментарі навіть під нейтральними публікаціями, обов’язково побачиш негативні коментарі, — заявив Антон Авксентьєв, експерт Аналітичного центру «Обсерваторія демократії», кандидат політичних наук.

Імітація дій від імені опонента 

Це стара схема. Дзвонять пенсіонерам та обіцяють продуктові набори від імені опонента. 

– Це викликає негатив у виборців. Вони запам’ятовують, що їх намагалися підкупити. А ті хто чекали на подарунки, отримали розчарування та ефект обманутих очікувань, — розповів Антон Авксентьєв, експерт Аналітичного центру «Обсерваторія демократії», кандидат політичних наук.

Зараз це перейшло у соцмережі. Через сторінки-боти розміщують контент від імені політиків, щоб дискредитувати їх. Приміром, Михайла Добкіна зробили патріотом та захисником української мови. А потім з’являється допис, як нібито Добкін вітає Путіна з днем народження. 

Підкупи 

Аліна Мустафаєва роздавала чашки, але вона може проскочити, тому що вартість чашок мала і скоріш за все не перевищує ціну “підкупу”. 

Терехов безплатно роздавав усім кому не лінь квітки у зоопарк. Мерія викрутилася акцентувавши на тому, що квитки безплатні, а отже підкупу немає. 

Добкін запустив “Заботу”, де він збирав особисті дані виборців, аби у далекому майбутньому покрити вартість комуналки розміром у дві тисячі гривень. 

– На цих виборах технологія підкупу застосовувалася менше, у порівнянні з минулими виборами, — повідомив Антон Авксентьєв, експерт Аналітичного центру «Обсерваторія демократії», кандидат політичних наук.

Маніпуляція рейтингами

Це анонімні інтернет-опитування, які знижували рейтинги певних кандидатів. 

– Ці опитування не відповідають жодним вимогам проведення виборчого кодексу, — повідомив  Антон Авксентьєв. 

Такими технологіями користувався штаб Ігоря Терехова та Михайла Добкіна. Вони розраховані на ефект стратегічного голосування: виборці не хочуть голосувати за завчасно програшних кандидатів, тому вони можуть змінити свій вибір через власну оцінку шансів кандидатів, які формують у людей через псевдосоціологію. 

До псевдорейтингів долучають політологів у якості експертів. Ігор Терехов разом зі своїм конкурентом Михайлом Добкіним залучали саме київських політологів. 

Свою роль зіграли також і технічні кандидати. Лідер партії Пенсіонерів Микола Кукуріка в останню мить відмовився від виборчих перегонів та встав на бік Ігоря Терехова.  

Окрім технічних кандидатів Терехов на свою користь використовував адмінресурси. Про його “досягнення” писали велику кількість джинси “Харьковкие Известия”. Сайт міськради піарили тимчасового в.о. мера та розповідали не лише про відкриття парків, але й про його партійну конференцію на честь балотування Терехова в мери. 

В принципі, нічого нового. Для кандидатів “мета виправдовує засоби”. Але вони виривають з контексту фразу Ніколо Макіавеллі — мета виправдовує засоби, якщо мета — це порятунок душі. Окрім порятунку фінансів та відчуття влади тут нічого немає.

Поділитися: